הנחיית תהליך אסטרטגי: זהות, חזון, מטרות


הנחיית תהליך אסטרטגי: זהות, חזון, מטרות

סביבנו כל הזמן קמות יוזמות והתארגנויות. זה דבר נפלא איך העולם כל הזמן מתחדש. לעיתים המיזם הוא מאד ממוקד וברור, אבל הרבה פעמים יש רעיון התחלתי, נושא בוער, קהל יעד שרוצים לעבוד איתו או איזה רעיון כללי אחר.

לעיתים זה שלב מאד מבלבל – מה בעצם אנחנו עושים? מי הקהלים שלנו? מה המטרות שלנו? מה טווח הפעולה שלנו? ועוד.

דווקא הבילבול הזה, שאיננו נעים, גורם לאנשים לקפוץ ישר לעשייה. הבעיה היא שבמורד הדרך יתחילו לצוץ שאלות – פתאום לא ברור האם העשיה הזו היא באמת מה שרצינו? האם אלה התוצרים שביקשנו להנחיל? האם זה הקהל שחשוב לנו לעבוד איתו? בשלב הזה לעיתים אין אפילו שאלות – רק תחושה של מועקה, או חוסר חשק.

כשהשאלות והתחושות האלה הללו מגיעות ואין עליהן מענה, זה סימן מובהק לכך שלא עשינו תהליך בירור מי אנחנו ומה המטרות העיקריות שלנו.

בשנים האחרונות ליוויתי עשרות יוזמות ופרויקטים וראיתי את התהליך הזה קורה פעם אחר פעם. נכון, לעיתים קשה על ההתחלה, כשיש המון אנרגיה, לעצור ולשאול שאלות של עומק: זה "עוצר" זה "לא ספונטאני"... אך למעשה – זו הדרך להגשים באמת את המטרות שלנו, זו הדרך להיות אפקטיביים.

אנחנו חייבים קודם כל להבין מי אנחנו ולאן אנחנו רוצים ללכת (זהות וחזון). אחרי שנסכים על זה, נוכל בקלות להחליט על פרויקטים, קהלי יעד, שותפים ודרכי פעולה.